• +48 91 487 80 00
  • sekretariat@podstawowa.piwoni.pl
  • ul. Ks. Piotra Skargi 23, 70-487 Szczecin
  • Aktualności

    Telefony komórkowe w szkole – jak znaleźć równowagę?

    Drodzy Rodzice,

    żyjemy w świecie, w którym telefony komórkowe  stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Zdajemy sobie sprawę, jak ważną rolę odgrywają one w codziennej komunikacji i jak wiele możliwości oferują.

    Jednak w murach szkoły chcielibyśmy stworzyć przestrzeń, w której nauka będzie na pierwszym miejscu.

    Dlaczego warto ograniczyć korzystanie z telefonów komórkowych w szkole?

    • Koncentracja na nauce: telefony mogą rozpraszać uwagę uczniów podczas zajęć, utrudniając im skupienie się na przekazywanej wiedzy.
    • Bezpieczna szkoła: chcemy zapewnić naszym uczniom bezpieczne środowisko nauki. Ograniczając dostęp do telefonów, minimalizujemy ryzyko cyberprzemocy, niepożądanych treści czy utraty cennych urządzeń.
    • Rozwój umiejętności społecznych: chcemy, aby nasi uczniowie rozwijali umiejętności komunikacji werbalnej, współpracy w grupie oraz samodzielnego myślenia. Nadmierne korzystanie z telefonów może ograniczać te możliwości.

    Jak możemy wspólnie rozwiązać ten problem?

    • Rozmowa z dzieckiem: porozmawiajmy z naszymi dziećmi o tym, dlaczego warto ograniczyć korzystanie z telefonów w szkole. Wyjaśnijmy, że szkoła to miejsce nauki i rozwoju, a telefon może być używany w odpowiednim czasie i miejscu.
    • Wspólne ustalenie zasad: spróbujmy wspólnie z dzieckiem ustalić zasady korzystania z telefonu w szkole. Może to być np. pozostawienie go w zamkniętym plecaku podczas zajęć lub korzystanie z niego tylko w przerwach w celu komunikacji z rodzicami w ważnej sprawie (wiemy, że wszystkie sprawy są dla dzieci ważne, ale musimy je nieco rozgraniczyć ;)), za wyraźną zgodą nauczyciela lub wychowawcy.
    • Wsparcie szkoły: jako szkoła, będziemy konsekwentnie egzekwować zasady dotyczące korzystania z telefonów komórkowych. Jednocześnie będziemy wspierać uczniów w rozwijaniu umiejętności korzystania z technologii w sposób odpowiedzialny i bezpieczny. Nasze szkoły chętnie sięgają do nowoczesnych technologii i nieustannie rozwijają cyfrowy aspekt edukacji we współpracy z największymi dostawcami technologii, takimi jak Apple, czy Google.

    Pamiętajmy, że celem nie jest całkowite wyeliminowanie telefonów ze szkoły, ale znalezienie zdrowej równowagi między światem wirtualnym a rzeczywistym.

    iPad i Chromebook – wszystko, czego potrzeba na lekcji

    Dbając o bezpieczeństwo naszych uczniów, zdecydowaliśmy się ograniczyć korzystanie z telefonów komórkowych podczas zajęć lekcyjnych. Szkolne urządzenia, takie jak iPady i Chromebooki, są wyposażone w odpowiednie filtry i zabezpieczenia, które chronią dzieci przed niepożądanymi treściami. Podobnie sieć WiFi. Dzięki temu możemy mieć pewność, że nasi uczniowie korzystają z technologii w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

    Jeśli Państwo zdecydują się na instalowanie własnych aplikacji, w tym gier, oraz dopuszczanie użycia danych komórkowych, prosimy o wprowadzenie odpowiednich obostrzeń na czas pobytu dziecka w szkole. Może to obejmować ograniczenie czasu spędzanego na urządzeniach, blokowanie niektórych aplikacji lub wyłączenie dostępu do internetu.

    Alternatywy dla telefonów:

    • Kreatywne zajęcia:

      • rysowanie i malowanie: zachęćmy dzieci do rozwijania swojej wyobraźni poprzez tworzenie własnych dzieł sztuki;
      • pisanie: dzienniczek, opowiadania, wiersze – to doskonały sposób na wyrażenie siebie i ćwiczenie umiejętności językowych;
      • konstruowanie: zabawy z klockami, układankami czy tworzenie prostych konstrukcji rozwijają zdolności manualne i logiczne myślenie.
    • Aktywności ruchowe:

      • sport: zachęćmy dzieci do uprawiania ulubionych dyscyplin sportowych lub odkrywania nowych;
      • gry i zabawy na świeżym powietrzu: klasyczne zabawy takie jak chowany, skakanka czy zabawy zespołowe to świetny sposób na spędzenie czasu z rówieśnikami;
      • taniec: ruch przy muzyce to nie tylko świetna zabawa, ale także sposób na poprawę kondycji fizycznej.
    • Rozwój intelektualny:

      • czytanie i słuchanie: zachęćmy dzieci do czytania książek, czasopism czy komiksów, albo do słuchania audiobooków;
      • gry planszowe i karciane: to doskonały sposób na spędzenie czasu w gronie przyjaciół i rozwijanie umiejętności strategicznego myślenia;
      • eksperymenty: proste eksperymenty naukowe mogą rozbudzić ciekawość świata i pokazać, że nauka może być fascynująca.
    • Współpraca z innymi:

      • gry zespołowe: gry takie jak piłkarzyki, szachy czy warcaby uczą współpracy i fair play;
      • wolontariat: zaangażowanie w działania na rzecz innych rozwija empatię i poczucie odpowiedzialności;
      • kluby zainteresowań: udział w zajęciach tematycznych pozwala na nawiązanie nowych znajomości i pogłębianie swoich pasji.

    Dlaczego warto proponować alternatywy?

    • Zmiana nawyków: pokazanie dzieciom, że istnieje wiele innych ciekawych zajęć, które mogą zastąpić korzystanie z telefonu.
    • Rozwój zainteresowań: zachęcenie do odkrywania nowych pasji i talentów.
    • Ułatwienie adaptacji: stopniowe wprowadzanie nowych aktywności ułatwi dzieciom ograniczenie korzystania z telefonu.
    • Budowanie relacji: wspólne spędzanie czasu na różnych aktywnościach sprzyja budowaniu więzi między uczniami.

    Pamiętajmy, że kluczem do sukcesu jest stworzenie atmosfery, w której dzieci będą chciały chętnie korzystać z proponowanych alternatyw.

    Dodatkowo warto rozważyć:

    • ustalenie zasad korzystania z urządzeń elektronicznych w domu: wspólne ustalenie godzin, kiedy dzieci mogą korzystać z telefonów, komputerów czy tabletów.
    • rozwijanie zainteresowań: wsparcie dzieci w rozwijaniu ich pasji i zainteresowań.

    Dzięki kompleksowemu podejściu możemy stworzyć środowisko, w którym zarówno szkoła, jak i dom będą miejscami, gdzie dzieci będą mogły się rozwijać i cieszyć życiem.

    Skip to content